کل خطوط متروی شیراز (شامل باقیمانده خط ۱، خط ۲، خط ۳، خط۴، خط۵ و خط ۶ ) حداکثر تا ۹ سال دیگر قابل اجراء و تمام شدن می باشد.
اسداله حاجی زمانی مدیرعامل سازمان قطارشهری شیراز گفت برای شهر شیراز ۶ خط مترویی به طول ۹۱ کیلومتر در نظر گرفته شده است که عملیات اجرایی خط یک به طول ۲۴/۵ کیلومتر از سال ۱۳۸۱ شروع شده و انشاء الله ظرف ماههای آینده ۱۰/۵ کیلومتر از خط یک قطارشهری شیراز حدفاصل میدان احسان تا میدان نمازی به بهره برداری خواهد رسید.
اسداله حاجی زمانی علت طولانی شدن عملیات اجرایی خط یک قطارشهری را محدودیت منابع اعتباری برشمرده و اظهار داشت : به دلیل محدودیت منابع اعتباری به دنبال روش های دیگری برای تأمین منابع بودیم که در این راستا در مرحله اول با کمک و مساعدت شورای اسلامی شهر و شهردار محترم شیراز توانستیم منابع اعتباری جداگانه ای برای خط ۲ قطارشهری شیراز تعریف نماییم که الحمدالله با بکارگیری این شیوه عملیات اجرایی خط ۲ آغاز گردید.
در مرحله دوم و در تداوم تأمین منابع مالی برای تکمیل خطوط ۱ و ۲ و ساخت سایر خطوط قطار شهری شیراز، مسئولین محترم استان و شهر، تمامی تلاش خود را معمول داشته و کارگروه ویژه ای متشکل از مسئولین ذیربط به دستور دکتر احمدی استاندار محترم فارس تشکیل گردیده است که امید می رود با تعریف و تحقق منابع جدید اعتباری مورد لزوم، ساخت خطوط قطارشهری سرعت بیشتری گرفته و شاهد به نتیجه رسیدن خطوط مترویی یکی پس از دیگری باشیم.
مدیرعامل سازمان قطارشهری شیراز در ادامه یادآور گردید: در صورتی که منابع اعتباری مورد لزوم محقق شود ساخت هر خط مترویی حداکثر ۷ سال به طول خواهد انجامید که اگر دو سال هم فرصت مطالعه برای خطوطی که مطالعات آن تکمیل نشده درنظر بگیریم این پتانسیل در مجموعه استان و شهر شیراز وجود دارد که خطوط اجراء نشده همزمان به مرحله اجراء در بیاید و حداکثر ظرف مدت ۹ سال کلیه ۶ خط مترویی که برای شهر مقدس شیراز درنظر گرفته شده به اتمام برسد.
حاجی زمانی اضافه کرد: تمامی روشهای موجود برای تأمین منابع را در حال پیگیری و دنبال کردن هستیم که الحمدالله ظرف یکی دو ماه آینده فروش اوراق مشارکت که مجوز های لازم آن اخذ گردیده را شاهد خواهیم بود و همچنین استفاده از فاینانس را نیز در دستور کار داریم که تا کنون چند تفاهم نامه با شرکت های داخلی و خارجی برای فاینانس منعقد کرده ایم و پیگیری های مقتضی را نیز جهت استفاده از صندوق توسعه ملی انجام داده ایم که امیداواریم با به ثمر رسیدن تلاشهای ذکر شده شاهد تأمین منابع مالی مورد لزوم برای ساخت مترو شیراز باشیم و انشاء الله مردم شریف شیراز از مزایای مترو که حمل و نقل سریع، ارزان و پاک است بهره مند گردند.