زمانی که در ایستگاه متروی شیراز، منتظر ورود واگن ها بودم تا با سرعت به مقصد برسم، فکرش را هم نمی کردم این انتظار آسان در محیطی آرام و زیبا حاصل انتظاری سخت زیر آفتاب تیر ماه جنوب در گمرک بندرعباس و مسیر پر پیچ و خم بندر عباس – شیراز باشد. یادم افتاد، همیشه هستند « انسان هایی» که برای آسایش دیگران زحمت می کشند و گاهی خطر هم می کنند. حکایت امروز حکایتی متفاوت از ترخیص، حمل و پیاده سازی واگنهای متروی شیراز بر روی ریل است که به نوبه خود بسیار شنیدنی است.
به گزارش روابط عمومی وبین الملل سازمان قطار شهری شیراز، این روزها پنج واگن دیگر مترو وارد شیراز شده است. با ورود این پنج واگن شمار واگن های در اختیار متروی شیراز به ۲۵ واگن رسید و حالا باید منتظر افزایش ساعات خدمات دهی مترو باشیم.
فراموش نکنیم، ساخت و بهره برداری از مترو در شیراز یکی از پر هزینه ترین و بزرگترین پروژه های تخصصی محسوب میشود که به رغم زمانبر بودن به دلیل تحریم های اقتصادی، بدست نیروهای توانمند داخلی ساخته شد و شیراز به عنوان سومین شهر برخوردار از خدمات ریلی در ایران پس از تهران و مشهد صاحب مترو گردید تا مردم از امکانات ایجاد شده بهره مند گردند.
خط یک مترو شیراز این روزها شاهد بهره برداری ۱۰.۵ کیلومتر از طول مسیر احداث شده در فاز یک است و مابقی مسیر به طول ۱۴ کیلومتردر فاز دوم طبق برنامه زمانبندی شده در حال احداث و ریل گذاری است و انشاالله تا پایان سال ۱۳۹۵ به بهره برداری نهایی خواهد رسید .
کنجکاو شدیم تا پیاده سازی واگنهای غول پیکر متروئی را از نزدیک ببینیم. چهار شنبه ۳ تیر بود که پنج کشنده های غول پیکر وارد شیراز شدند. روی هر کدام یک واگن بزرگ بود که بسوی مرکز تخلیه واگن ها حرکت می کردند.
باورکردنی نیست اما حمل پنج واگن برای مترو در طول ۶۲۰ کیلومتر جاده بندرعباس تا شیراز، آن هم در مدت یک هفته با سرعت ۱۶ کیلومتر در ساعت کار سخت و طاقت فرسائی است. حرکتی آهسته اما پیوسته، حرکتی که با قرار گرفتن واگن ها روی ریل، سرعت، امنیت و آرامش را به مردم شیرازهدیه خواهد کرد.
آرش زارع جوانی پرانرژی و پیگیر که مسئول حمل و انتقال واگن های متروی شیرازاست می گوید : بعد از گذراندن مراحل ۲۰ روزه ترخیص واگن ها از گمرک توسط تیم فنی و بازرگانی سازمان، وارد مرحله بارگیری و حمل بسوی شیراز شدیم. برای این کار باید طول مسیر را بطور کامل بشناسید و با تمام گردنه ها آشنا باشید. حمل بار ترافیکی در جاده های کشورمان، با سرعت ۱۶ کیلومتر در ساعت آن هم درماه مبارک رمضان و زیر آفتاب داغ تیرماه، صبر وتحمل بالایی می خواست که به لطف پروردگار به بهترین شکل انجام شد.
او برایمان از مسیر می گوید: روز شنبه ۳۰خرداد از بندر عباس حرکت کردیم و چهارشنبه سوم تیر وارد شیراز شدیم. باید از جاده لار، گراش، اوز، خنج، قیر، گردنه مهم مبارک آباد و جهرم با افزایش مسیری در حدود ۴۰۰ کیلومتر به دلیل حمل محموله ترافیکی، به شیراز می رسیدیم. دراین مسیر تونل های مختلفی وجود دارد که به دلیل ارتفاع بار قادر نبودیم از هیچکدام عبور کنیم و یا با پل های بسیاری روبرو می شدیم که اجازه عبوراز روی هیچکدام را نداشتیم. برای عبور از این مناطق حتما باید از کنار گذرهای پل ها عبور می کردیم که به دلیل شیب زیاد، کشنده ها قادر به عبور نبودند و باید از امکانات بولدوزر ولودر استفاده می کردیم.
مسوول ترخیص و حمل واگن های متروی شیراز، همکاری خوب پلیس راهور و ادارات راه و شهرسازی طول مسیر را یادآور شد و افزود: بدون همکاری خوب این عزیزان امکان رسیدن بار به مقصد وجود ندارد. حمل بار ترافیکی دقت و حوصله بسیاری می خواهد. دراین رابطه اسکورت پلیس مخصوصا در مسر پل ها حیاتی است. هر کشنده دو اسکورت دارد تا با ایجاد فاصله مناسب و استاندارد امکان تصادفات جاده ای را به حداقل برساند.
به گفته وی عبور محموله واگنها از مسیر رودخانه های خنج و اوز هم حکایت دیگری بود چرا که هر چند این رودخانه ها مانند گذشته آب چندانی نداشتند اما برای جلوگیری از ورود آب به واگن های مترو باید جلوی مسیر آب گرفته می شد. باری به طول ۱۵۰ متر و ایجاد ترافیک در جاده، مخاطرات بسیاری دارد که همه را به لطف الهی پشت سرگذاشتیم.
پس از ورود موفقیت آمیز واگنها به شیراز، مرحله حساس و نفس گیر تخلیه بار از روی کشنده ها (بوژی ها) آغاز شد که به دلیل شرایط خاص آن حتما باید با نظارت متخصصان انجام می شد. کار پیاده سازی واگنها و قرار گرفتن آنها بر روی ریل از ساعت ۸ صبح پنج شنبه چهارم تیرماه با حضور و نظارت حسن مرادی معاون بهره برداری و تیمی از متخصصان و مهندسین سازمان قطار شهری شیراز در منطقه روباز فاز یک خط یک در محور بلوار چمران آغاز شد و تا نزدیکی افطار بطول انجامید.
به گفته حسن مرادی معاون بهره برداری متروی شیراز این ۵ واگن پس از کوبل شدن و اتصال به یکدیگردر محل توقفگاه واگنهای مترویی واقع در میدان احسان، وارد مرحله تست های سرد و گرم خواهند شد تا زمان نهایی ارایه خدمات به مردم فرا برسد.
حالا خط یک متروی شیراز برای فاز یک خود ۲۵ واگن در اختیار دارد و مدیران مترو تلاش دارند تا در ابتدای مهر ماه ۱۳۹۴ همزمان با بازگشایی مدارس و افزایش ترافیک، جهت رفاه حال شهروندان، خدمات مترو را افزایش دهند.
با گسترش تدریجی خطوط مترو در سطح شهر، امید می رود کم کم ترافیک و هیاهوی سطح خیابانها به زیر و داخل تونل های احداث شده مترو و ایستگاههای آرام و زیبای قطار شهری انتقال یابد.