امین بیات:خروج قطارشهری از ریل در ایستگاه متروی احسان شیراز را تکذیب کرد.
۱۳۹۹/۱۰/۲۳۲۹ دیماه روز هوای پاک
۱۳۹۹/۱۰/۲۳
برای برخی از شهروندان عزیز شیرازی به خصوص آنها که برای جابجایی در این کلانشهر از مترو استفاده می کنند، این پرسش پیش آمده که قطارها از کجا و چگونه تامین می شوند و شیراز از این نظر در مقایسه با سایر کلانشهرهای دارای مترو چه وضعیتی دارد؟ در آذرماه ۱۳۸۷ قراردادی با موضوع تامین ۳۱۵ واگن برای شهرهای شیراز، اصفهان و تبریز از سوی وزارت کشور منعقد شد و در ابتدا قرار بود این واگن ها به صورت مساوی تقسیم شوند.
-
-
متعاقبادر جلسه ای در وزارت کشور باحضور شهردار سابق صورتجلسه ای تنظیم و براساس آن مقرر شد، تعداد۵۰ واگن به شیراز، ۸۵ واگن به اصفهان و۱۸۰ واگن به تبریز اختصاص داده شود. از محل این قرارداد ۱۰۰ واگن در کشور چین تولید و۳۰ واگن به شیراز،۳۰ واگن به اصفهان و۴۰ واگن به تبریز تحویل داده شد. ۲۰ واگن نیز از همین قرارداد در شرکت ایریکو ساخته و مقرر شد که ۱۰ واگن به اصفهان، ۵ واگن به شیراز و ۵ واگن به تبریز تحویل داده شود که هم اکنون در دست اقدام است. تعداد ۳۰ واگن دیگر نیز در مرحله ساخت است که در این خصوص شهردای شیراز طی جلسات متعدد و پیگیری های فراوان، قول مساعد دریافت کرده است. ضمن اینکه قرار است سهمیه بندی قطارها که قبلا به زیان شیراز بوده، اصلاح شود. علاوه براین، سازمان قطار شهری شیراز طی قرارداد دیگری۲۰ واگن خریداری کرده و تحویل گرفته که درحال بهره برداری است. سازمان قطار شهری شیراز، قراردادی نیز با شرکت ایریکو برای تامین ۱۵۰واگن منعقد کرده که از این محل تاکنون ۱۵ واگن دریافت شده و روی خط قرار گرفته است. قطار شهری اصفهان نیز قراردادی با شرکت پلورسبز برای تامین ۱۵۰ واگن منعقد کرده که با مشکلات فراوان تاکنون ۳قطار تحویل گرفته و طی قرارداد دیگری ۱۵ واگن از شرکت پوژن خریداری کرده و تحویل گرفته اند. به این ترتیب قطار شهری اصفهان ۱۲ رام قطار در حال بهره برداری دارد و ۲ رام را از شرکت ایریکو تحویل خواهند گرفت. در حالی که قطار شهری شیراز هم اکنون ۱۳ رام قطار روی خط دارد و یک رام هم به زودی از شرکت ایریکو تحویل خواهد گرفت. قطار شهری تبریز نیز ۸ رام قطار از محل قرارداد وزارت کشور دریافت و ۴ رام ازشرکت پوژن چین خریداری کرده که درحال بهره برداری است. به این ترتیب تعداد قطارهای درحال بهره برداری تبریز به ۱۲ رام می رسد و با احتساب یک رام دیگرکه بزودی از وزارت کشور تحویل می گیرند، این عدد به ۱۳ خواهد رسید. نتیجه اینکه تا پایان امسال تعداد قطارهای شیراز به ۱۴، اصفهان به ۱۴ و تبریز به ۱۳ رام خواهد رسید. شاید دانستن این نکته برای شهروندان شیرازی خالی از لطف نباشد که در سال های اخیر، عمده اعتبارات شیراز برای پیشرفت خط ۲ صرف و خط ۳ نیز کلنگ زنی شده است ودراین مسییرپیشرفت های مناسبی درمقایسه بادیگرشهرها صورت گرفته است.