مهندس حاجی زمانی حرکت به سمت شهرسازی ریل پایه را ضرورت توسعه یافتگی برشمرد.

دومین همایش شهرسازی ریل پایه به همت اداره کل راه آهن فارس و با حضور معاون حمل و نقل  وزارت راه و شهرسازی و مقامات عالیرتبه استان در سالن همایش دانشکده نفت دانشگاه مهندسی شیراز برگزار شد.

در این همایش یک روزه که روز چهارشنبه 26 آبانماه در شیراز برگزار گردید مهندس حاجی زمانی مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز و حومه طی سخنانی ضمن تشرح مطالعات مهندسی متروی شیراز و خطوط 6 گانه پیش بینی شده برای افق 1410 کلانشهر شیراز، بر نقش و اهمیت سیستم حمل و نقل ریلی درون شهری در رشد شاخص توسعه یافتگی برای شهر شیراز اشاره و افزود:

بر اساس جدیدترین آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۳  آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ و میر زودرس در جهان است که سالانه بیش از 5/ 5 میلیون کشته در جهان برجای گذاشته و با تحمیل فشار بیش از ۵ تریلیون دلاری براقتصاد جهانی در سال 2013 روند رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه را کند کرده است که این آمار ضرورت حرکت به سمت ایجاد شهرهای ریل پایه را بیش از پیش نشان می دهد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز و حومه، سیستم حمل و نقل ریلی را  یکی از شاخصه های توسعه یافتگی و نیرومحرکه توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری برشمرده و افزود امروزه تصور وجود و اداره شهرهای بزرگ و توسعه یافته بدون سیستم حمل و نقل ریلی، مانند تصور آسمان خراش بدون آسانسور، تصوری دور از ذهن است.

مهندس حاجی زمانی ایجاد شبکه مترو را برای کلانشهرها دارای منافع اقتصادی بی شماری برشمرد که در مجموع منافع آن از هزینه های آن به مراتب بیشتر است اما با اینحال بر این مسئله تأکید کرد که  نباید به نظام حمل و نقل ریلی به ویژه مترو در کلانشهرها و ابرشهرهای جهان به عنوان بنگاهی اقتصادی با هدف کسب سود نگاه کرد بلکه به این ضرورت می بایست همچون ایجاد شبکه راههای اصلی کشور، ایجاد شبکه های رادیو، تلوزیون و مخابرات و یا توسعه جنگل ها نگریست.

وی ادامه داد تأثیر سیستم حمل و نقل ریلی بر ابعاد مختلف کیفیت زندگی شهری بر هیچ کس پوشیده نیست و از مهمترین این شاخص های کیفیت محیط شهری می توان به ارتقای کیفیت فظاهای شهری، ارزش افزوده زمین، سهولت دسترسی به خدمات، ارتقاء کیفیت زندگی شهرنشینی، حفظ منظر شهری به عنوان یک سرمایه بین نسلی و از همه مهمتر کاهش الاینده ها و خطرات زیست محیطی و رشد و توسعه اقتصادی یک شهر اشاره نمود.

مهندس حاجی زمانی در ادامه سخنان خود نمونه هایی از تأثیرات مثبت ایجاد شبکه ریلی درون شهری (مترو) در کلانشهر شیراز و متعاقب آن هزینه ها و منافع حاصل از اتمام کلیه خطوط پیش بینی شده شیراز در افق 1410 را مطرح و بر ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی کشور و لزوم یکپارچه سازی حوزه های ریلی درون و برون شهری همچون مترو و راه آهن با هدف فائق آمدن بر سونامی آلودگی هوا و تبعات جانی و مالی ناشی از آن تأکید کرد.

گفتنی است مهندس انصاری مدیر کل راه آهن استان فارس، دكتر تقي زاده معاون حمل و نقل وزير راه و شهرسازي، حجت الاسلام و المسلمين مرادي امام جمعه موقت شيراز و مهندس رضاييان معاون عمراني استانداري فارس از دیگر سخنرانان اصلی این همایش بودند.

مهندس حاجی زمانی حرکت به سمت شهرسازی ریل پایه را ضرورت توسعه یافتگی برشمرد. – سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز
لینک کوتاه مطلب : https://shirazmetro.ir/?p=9157

QR: مهندس حاجی زمانی حرکت به سمت شهرسازی ریل پایه را ضرورت توسعه یافتگی برشمرد.