شهردار شیراز : خط ۲ قطار شهری شیراز نیازمند فاینانس ۴۶۰ میلیون دلاری است
در آیین بهره بردای از ایستگاه شهید مطهری متروی شیراز، دکترعلیرضا پاک فطرت شهردار شیراز در سخنانی ضمن مهم توصیف کردن روند اجرایی ساخت مترو در شیراز گفت : سال ۱۳۹۳ فاز یک خط یک مترو بطول ۱۰/۵ کیلومتر با ۵ ایستگاه و ۲ رام افتتاح شد در حالی که تنها ۳ ساعت خدمات رسانی داشت و امروز مترو با ۸ رام و ۱۵ ساعت خدمات رسانی به عنوان سومین مترو کشور پس از تهران ومشهد مطرح است .
وی با بیان این مطلب که ساخت مترو هزینه بر ونیازمند اعتبارات کلانی است افزود: سال ۱۳۹۳ دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهور با حضور درشیراز و بازدید از ایستگاههای خط یک قول های مساعدی را برای تامین اعتبارات مناسب پروژه دادند و ما امروز با حجم کار انجام شده قول می دهیم تا پایان سال ۱۳۹۵ حجم باقی مانده پروژه در فاز دو خط یک به اتمام رسانده و عملیات خط ۲ از میانرود را با سرعت وشتاب بیشتری اجرا کنیم.
شهردارشیرازخاطر نشان کرد : خط ۲ به طول ۱۵/۵ کیلومتر که جنوب را به شمال شهر متصل خواهد نمود نیازمند فاینانس ۴۶۰ میلیون دلاری است که امیدواریم با نظر مساعد دکتر نوبخت این اعتبار به خط دو مترو شیراز اختصاص یابد.
دکتر پاک فطرت با اشاره به این مطلب که شیراز دارای شش خط متروبه طول ۹۶ کیلومتر است خاطر نشان کرد : خط ۳ متروکه قرار است شهر صدرا را به شیراز متصل کند در خط یک مترو ادغام شده تاعملا شاهد سرعت بخشیدن به این پروژه باشیم.
مهندس اسدالله حاجی زمانی مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز دراین مراسم با بیان ابعاد فنی مهندسی ساخت ایستگاههای مترو در شیراز گفت : ساخت مترو با تمرکز اعتبارات روی خط یک در دو فاز ۱۰/۵ کیلومتری و ۱۴ کیلومتری با سرعت در حال انجام است که با اتمام فاز دوم خط یک در پایان سال ۱۳۹۵ عملا اعتبارات این سازمان روی خط دو متمرکز خواهد شد .
به گفته وی هم اکنون فاز دوم خط یک دارای ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی است وعملا چهار پنجم مسیر ریل گذاری شده است .
در ادامه این مراسم مهندس حقدل رییس شورای اسلامی شهرشیراز برلزوم توسعه خطوط مترو با تامین اعتبارا ت لازم و ایجاد خط فاینانس تاکید کرد و گفت : متاسفانه بعد از انقلاب به توسعه زیر ساخت های اساسی استان فارس توجه نشده است . وی استان فارس را رتبه اول بیکاری در کشور معرفی کرد و از معاون رییس جمهور ورییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواست با ایجاد زیر ساخت های گردشگری اشتغال را در فارس رونق بخشند .
رییس شورای شهر شیراز افزود: خط یک مترو شیراز بطول ۲۴/۵ کیلومتر در صورت اتمام درسال آینده فاقد واگن های لازم است .
استاندار فارس نیز دراین مراسم به عنوان آخرین سخنران دستاوردهای متخصصان ایرانی را در ساخت وبهره برداری از مترو شیراز ستودنی توصیف کرد و گفت : پی گیری لازم برای فاینانس قطارشهری شیراز بعمل امده است وبا حضور دکتر نوبخت مورد تاکید قرار خواهد گرفت .
استاندار فارس همچنین تأکید نمود که تجدید نظر در تامین اعتبارات استان فارس در بودجه سال آینده در جلسه شورای اداری استان مورد تاکید قرار گرفته است.