شهردار شیراز اقدامات صورت گرفته در ایستگاه وکیل متروی شیراز را قابل تقدیر توصیف کرد

علیرضا پاک فطرت شهردار شیراز در بازدید از ایستگاه وکیل ضمن بازدید از بخشهای مختلف این ایستگاه، به پیچیدگی عملیات احداث این ایستگاه اشاره و توان مدیران و مهندسین سازمان قطار شهری شیراز را در پذیرش این مسئولیت و طراحی و اجرای این ایستگاه قابل تقدیرعنوان کرد.

در این بازدید مهندس حاجی زمانی ضمن ارائه گزارشی از پیشرفت پروژه به موقعیت قرارگیری خاص این ایستگاه ازجمله واقع شدن دربافت فرهنگی و تاریخی شهر شیراز، نزدیکی به بازارتاریخی وکیل الرعایا، قرارگیری در یکی از پرترافیک ترین خیابانهای شهر، عرض کم خیابان لطفعلی خان زند در موقعیت ایستگاه و در نهایت تراکم بسیار بالای املاک مسکونی و تجاری در اطراف ایستگاه وکیل اشاره کرد و افزود باتوجه به حساسیت ویژه این ایستگاه،  اجرای آن براساس تکنیک های اجراشده در 19 ایستگاه خط یک (حفاری ترانشه باز) علاوه بربار مالی بسیار بالا برای تملک زمینهای حاشیه خیابان لطفعلی خان زند در محدوده ایستگاه  جهت انحراف ترافیک (بالغ بر800 میلیارد ریال) و جابجائی تاسیسات شهری(آب، برق،گاز،فاضلاب شهری و...) روند ترافیکی و زندگی ساکنین منطقه را برای حداقل 2 سال دچار اختلال جدی می نمود. در همین راستا و به منظور حل مشکلات حاصل از اجرای ایستگاه به روش ترانشه باز، سازمان قطار شهری شیراز پس از بررسی های بسیار و با بهره گیری از تجارب متروی تهران در خط 4 حدفاصل میدان آزادی تا کلاهدوز (خیابان انقلاب ) با هدف حفظ جریان ترافیکی و بوجود آمدن کمترین اختلال در روند زندگی ساکنان در زمستان 94 احداث این ایستگاه را به روش کاملاٌ زیرزمینی آغاز کرد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز در پایان به وضعیت ترافیکی منطقه اشاره و افزود در خیابانهای پرترافیک و پر جعمیت این روش علاوه بر بروز کمترین مشکل برای ساکنین کم هزینه تر ازهر روش دیگری خواهد بود چرا که کمترین میزان تملک را داشته و درهزینه های جابه جایی تاسیسات شهری (آب و برق و گازو..) نیز صرفه جویی خواهد شد.

مهندس محمدی مدیر پروژه ایستگاه وکیل نیز ضمن ارائه گزارشی از پیشرفت فیزیکی 54 درصدی این ایستگاه، به مشکلات اجرای کار در زیر زمین و سستی خاک و جریان آبهای زیر سطحی در این منطقه اشاره و ادامه داد در اجرای این ایستگاه زیر زمینی که به روش ریب و شمع معروف است و در تهران بکار گرفته شده و موفق بوده است  بدون حذف جریان ترافیکی ابتدا سازه نگهبان ایستگاه در زیر خیابان احداث شده و پس از خاک برداری محدوده سازه نگهبان، سازه اصلی اجرا می گردد.

آرش محمدی افزود در پروژه ایستگاه وکیل الرعایا در حال حاضر سازه نگهبان به کمک 108 شمع و 54 ریب طی مدت 6 ماه احداث شده و در حال خاکبرداری می باشد و امیدوار هستیم با یاری خداوند متعال در کوتاهترین زمان ممکن شاهد تمام شدن هسته مرکزی این ایستگاه باشیم.

گفتنی است ایستگاه وکیل الرعایا یکی از 20 ایستگاه خط یک قطار شهری شیراز می باشد.این ایستگاه از خیابان لطفعلی خان زند حد فاصل میدان ولیعصر(عج) و زیرگذر و بازار تاریخی وکیل الرعایا واقع شده است.

شهردار شیراز اقدامات صورت گرفته در ایستگاه وکیل متروی شیراز را قابل تقدیر توصیف کرد – سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز
لینک کوتاه مطلب : https://shirazmetro.ir/?p=9203

QR: شهردار شیراز اقدامات صورت گرفته در ایستگاه وکیل متروی شیراز را قابل تقدیر توصیف کرد