سوالات متداول پرسیده شده

قوانین سفر

 
 

سوالات متداول پرسیده شده

نحوه حرکت قطارها در خطوط مترو چگونه است؟

برای حرکت قطارهای مترو دو راه رفت و برگشت در نظر گرفته شده است. خطوط رفت و برگشت به عنوان خطوط عادی مسیر حرکت قطار هستند که گاه با توجه به شرایط و با صلاحدید مرکز کنترل و شرایط ایمن، قطارها مجبور به حرکت در خطوط مخالف هم می گردند. جهت ورود قطارها به خطوط حرکتی درست در مبادی هر خط، خطوط ارتباط دهنده ای بین کریدورهای رفت و برگشت طراحی شده که اصطلاح فنی آن «سوزن» می باشد. «سوزن»ها با به کارگیری تجهیزات الکترومکانیکی به نام «ماشین سوزن» کار تغيير مسير حركت قطارها از یک خط به خط دیگر را انجام می دهند. در طول مسیر یک خط و در فواصل مشخص نیز از این خطوط ارتباطی استفاده شده است. قطارها براساس جداول زمانی پیش فرض و فواصل حرکتی (فاصله گذر) تعیین شده برای آن ها از مبادی حرکت می کنند. زمان سیر بین دو ایستگاه و توقف در هر ایستگاه با روش های مهندسی اندازه گیری و تعیین شده است، که رعایت آن با توجه به ابزارهای موجود در شرایط عادی برعهده راهبر قطار با نظارت مراکز کنترل و فرمان می باشد. در حال حاضر حداکثر زمان سیر بین دو ایستگاه در خطوط درون شهری 2 دقیقه و متوسط زمان توقف در هر ایستگاه 25 ثانیه است. بروز هرگونه اختلال، انحراف از برنامه زمانبندی و یا توقف به دلایل فنی و مسافری در طول مسیر برای یک قطار، به صورت خودکار موجب انتقال توقف، تأخیر و انحراف از برنامه حرکتی و توقف های ناخواسته در سایر قطارها می گردد. به عنوان مثال اگر قطاری به هر دلیل 10 دقیقه توقف خارج از برنامه داشته باشد در فواصل حرکتی 4 دقیقه، تأخیری معادل با 4،2و 6 دقیقه در برنامه حرکتی سه قطار پشت سر خود ایجاد خواهد کرد و موجب لغو حداقل یک برنامه حرکتی در مقصد خواهد شد

لیست اشیایی که حمل آنها در مترو مجاز نیست

از آوردن بارهای حجیم و اشیا غیر مجاز که فهرست آنها در زیر آمده به داخل مترو خودداری فرمایید: کلیه اجسامی که طول انها از یک متر بیشتر باشد مانند چوب پرده، طاقه پارچه، موکت و ... مواد قابل اشتعال و محترقه مانند نفت، بنزین، گازوییل، الکل و... مواد قابل انفجار مانند نیتروگلیسیرین، کپسول گاز، پیک نیکی و ... وسایل چرخ دار بزرگ مانند دوچرخه، سه چرخه و ... وسایل برنده و تیز مانند اره، تیشه، ورق فلزی، شیشه، لوستر، مهتابی و ... مواد بدبو و آزاردهنده سلاح های گرم اعم از نظامی و شکاری حیوانات زنده از هر نوع اهلی و غیر اهلی جعبه وسایل، اسباب و اثاثیه خیلی حجیم و سنگین مواد فله ای جامد یا مایع مانند روغن، شکر و ... که دارای بسته بندی مناسب نباشد.

چرا یک واگن برای بیماران قلبی،سالمندان و یا افراد خاص در مترو طراحی نشده است؟

اختصاص واگن به گروه های مختلف جامعه خصوصاً در سامانه های بسیار شلوغ مثل مترو امکان پذیر نیست، به دلیل اینکه اگر قرار باشد برای هر کدام از اقشار خاص واگنی اختصاص یابد، دیگر جایی برای عموم مردم نمی ماند. ضمن این که فرهنگ والای مسافران مترو حکم می کند که در صورت مشاهده افراد سالمند و ناتوان، جای خود را به ایشان بدهند.

چرا در ایستگاه های مبدا، درهاي قطار به محض ورود به سكو باز نمي‌شوند؟

در ايستگاه‌هاي مبدأ، براي تضمين ايمني مسافران و براساس فاصله زماني تعيين شده، راهبر قطار پس از دريافت اجازه از مركز فرمان و هماهنگي با ايستگاه بعد و رعايت فاصله زماني بين حركت دو قطار؛ اقدام به بازنمودن درها و حركت مي نمايد.

چرا بعضی از قطارهای مترو در هنگام حرکت دچار نقص فنی می شوند؟

باید در نظر داشت که بروز نقص فنی، هم برای وسايل نقليه متحرك و هم براي سیستم های برقی و مکانیکی اجتناب ناپذیر است كه قطارهاي مترو، وسايل نقليه متحرك داراي سيستم‌هاي برقي و مكانيكي پيچيده با تكنولوژي بالا مي‌باشند. مهم این است که این مشکلات در شرکت بهره برداری در کمترین زمان ممکن برطرف می گردد. ضمناً باید توجه داشت که تعداد این خرابی ها بسیار اندک باشد. مشکلاتی که برای قطارها بوجود می آیند دو دسته است: مشکلاتی که امکان رفع آن در محل وجود دارد: در این سری از مشکلات، مسافران محترم می توانند با همکاری با راهبر قطار در سرعت بخشیدن به رفع مشکل کمک بسزایی نمایند. برای رفع برخی از معایب، لازم است که راهبر در واگن مربوطه حاضر شده و اقدامات رفع عیب را از همان واگنی که معیوب است انجام دهد. اجازه دادن به راهبر برای حاضر شدن بر سر جعبه سوییچ ها و یا درِ معیوب، سرعت رفع عیب قطار را بسیار بالا می برد. بعضا بدلیل ازدحام مسافر، ورود راهبر به واگن معیوب با مشکلات زیادی روبرو می شود. همین موضوع زمان رفع عیب را افزایش داده و باعث ايجاد ازدحام در ایستگاه های بعد، تاخیر در اعزام قطار معیوب و توقف بیش از حد معمول قطارهای پشت سر و حتی بعضاً منجر به لغو حرکت های اعزامی از مبادي نیز می شود. بهتر است با اجازه دادن به راهبر برای رفع عیب، خدمتگزاران خود را در سرویس دهی منظم یاری نمایید. مشکلاتی که امکان حرکت را از قطار می گیرد: در این مواقع نیز مشکلات دو گونه اند: یا قطارها اصلاً امکان حرکت نداشته و یا امکان حرکت با مسافر وجود ندارد. در هر دو حالت ابتدا بایستی سریعاً مسافران قطار را ترک نمایند. قطاری که امکان مسافرگیری ندارد بدون توقف تا یکی از مبادی خطوط حرکت کرده و از آنجا به تعمیرگاه منتقل می شود. در حالتی که قطار اصلا امکان حرکت ندارد علاوه بر قطار معیوب که بایستی تخلیه مسافر گردد، يكي از قطارهاي اطراف و نزديك به قطار معيوب نیز باید تخلیه مسافر شده و به قطار معیوب اصطلاحاً کوپل شده تا با توان حرکت قطار سالم، قطار معیوب به یکی از مبادی خطوط اعزام و تعمیرگاه منتقل شود. در این زمان خواهشمندیم با راهبر قطار و ماموران ایستگاه، نهایت همکاری را در تخلیه قطار داشته باشید. پیاده شدن اجباری مسافران سبب ازدحام در همان ایستگاه می گردد که با همکاری شما و تقسیم مسافران در چند قطار بعدی، زمان تاخیر ایجاد شده کاهش خواهد یافت و در کوتاهترین زمان ممکن حرکت قطارها به حالت عادی باز خواهد گشت.

علت ترمزهای شدید قطارها چیست؟

عواملی که موجب اعمال ترمزهای با دیمانسیون بالا یا به اصطلاح شدید می گردد می تواند ناشی از سه عامل عمده باشد: عملکرد سیستم های فنی و حفاظتی قطار: از آنجایی که تمامی عملکرد قطار و سیستم های حیاتی آن از جمله ترمز و درها، تحت نظارت و کنترل سیستم«حفاظتی حرکت قطار» یا ATP می باشد، بروز هرگونه اختلال و یا عملکرد غیر ایمن این تجهیزات موجب ارسال کدهای ویژه در دو سطح غیرحیاتی و حیاتی به سیستم کنترلی یاد شده می شود، که در کدهای حیاتی بر حسب درجه اهمیت، سیستم حفاظتی اقدام به اعمال ترمز و توقف قطار می نماید. (بدون دخالت راهبر) سرعت قطار در زمان اعمال این فرامین ترمزی می تواند عامل موثری در میزان شدت ترمزگیری باشد.(تقریباً 70 درصد موارد وقوع) راهبری قطار: مهارت و تسلط راهبران بر ابزارهای موجود بر روی کنسول فرامین قطار متفاوت می باشد. همانطور که رانندگان خودرو حسب تجربه، شرایط رانندگی و بسیاری از مولفه های موجود، دارای مهارت های متفاوت می باشند، راهبران قطار نیز در به کارگیری ابزارها و فرامین موجود در کنسول راهبری قطار و اطلاعاتی که از طریق سیستم های رایانه ای و الکترو حفاظتی در اختیار آنان قرار می گیرد، دارای تحلیل ها و مهارت های عکس العملی متفاوت می باشند. لذا در برخی مواقع انتخاب زمان و میزان ترمز اعمالی موجب افزایش غیرمعمول دیمانسیون حرکتی مسافران در درون سالن های مسافری می گردد. (تقریباً 25 درصد موارد وقوع) وقوع حوادث مسافری: به منظور جلوگیری از سوانح مسافری و برخورد قطار با مسافران یا متجاوزان به حریم ریلی، و یا سایر شرایط غیرعادی در زمان حرکت قطارها، نوعی ترمز بسیار قوی در سیستم حفاظتی قطارها تعبیه شده که به اصطلاح «ترمز اضطراری» گفته می شود. در شرایط غیرعادی و اضطراری همچون اقدام به خودکشی و یا پریدن و ورود مسافران به حریم ریلی جهت توقف فوری قطار از این سیستم ترمزی استفاده می شود که شدت اعمال آن نیز وابسته به سرعت قطار و به تبع آن میزان احساس آن توسط مسافران متفاوت و گاه با شدت جابجایی در محل ایستایی خواهد بود. (تقریباً 5 درصد موارد وقوع)

نکاتی را که مسافران می بایست به هنگام استفاده از مترو رعایت نمایند چیست ؟

به هشدارهای ایمنی و تذکرات مسوولان ایستگاه توجه فرمایید. به تابلوها و برچسب های ایمنی و هشداردهنده نصب شده در ایستگاه توجه نمایید و مفاد آن را کاملا رعایت فرمایید. جهت تعیین مسیر حرکت در ایستگاه ها به علایم و تابلوهای راهنما توجه فرمایید. همیشه در زمان تردد در ایستگاه ها از سمت راست خود حرکت نمایید و در مسیر عبور دیگران قرار نگیرید. ورود هرگونه مواد و مایعات و تجهیزات قابل انفجار و اشتعال به داخل تمامی فضاهای مترو و قطارها ممنوع می باشد. ورود هرگونه حیوان به داخل تمامی فضاهای مترو و قطارها ممنوع می باشد. استعمال دخانیات در تمامی فضاهای مترو و قطارها ممنوع می باشد. کپسول های آتش نشانی مستقر در ایستگاه ها و قطارها به منظور استفاده در مواقع اضطراری می باشد. از دستکاری بی مورد تجهیزات و وسایل موجود در تمامی فضاهای مترو خودداری نمایید. در صورت بروز هرگونه مشکل یا حادثه در ایستگاه یا داخل قطار با حفظ آرامش سریعا به مسوولان ایستگاه یا راهبر قطار اطلاع دهید. چنانچه شخصی اقدام به اعمال مشکوک و سرقت نمود سریعا مسوولان ایستگاه و راهبر قطار را مطلع فرمایید. روی سکوها، پله ها، پله برقی ها، هنگام سوارشدن به قطار مراقب کودکان خود باشید و حتما دست آن ها را بگیرید. از دویدن روی پله برقی خودداری فرمایید. در هنگام استفاده از پله برقی پاهای خود را کاملا بر روی یک پله (Step) قرار دهید و نوار لاستیکی مشکی رنگ را با دست بگیرید. در صورت داشتن عصا و یا چتر هیچگاه آن را روی پله برقی قرار ندهید. بانوان گرامی هنگام استفاده از پله برقی مواظب چادر و لباس های بلند خود باشند. از خاموش نمودن بی مورد پله برقی خودداری نمایید. در زمان بروز دود و حریق از آسانسور استفاده ننمایید. در هنگام استفاده از آسانسور مانع بسته شدن در آن نشوید. به موارد ایمنی نصب شده در داخل اتاقک آسانسور توجه نمایید. از عجله و شتاب جهت سوار شدن به قطار پرهیز نمایید. برای سوار شدن به قطار از تمامی درها استفاده نمایید و از تجمع در مقابل یک در خاص خودداری فرمایید. زباله های خود را در کیسه های زباله در نقاط مختلف ایستگاه بیاندازید. ورود به تونل و محوطه ریلی ممنوع می باشد. خط زرد لبه سکو حریم ایمن شماست، قبل از توقف قطار و باز شدن درها از آن عبور نکنید. هنگام ورود به قطار و خروج از آن مراقب فاصله بین سکو و قطار باشید. به منظور تسهیل در ورود و خروج از قطار ابتدا اجازه دهید مسافران داخل قطار خارج شوند سپس جهت ورود از کناره های در قطار استفاده نمایید. هنگام باز و بسته شدن درهای قطار از آن فاصله بگیرید. هنگام بسته شدن درهای قطار به هیچ عنوان مانع بسته شدن آن نشوید. از دویدن بر روی سکو خودداری نمایید. در صورت احساس ضعف و بی حالی بلافاصله در هر محلی که هستید بنشنید و کمک بخواهید. در صورت افتادن وسایل شخصی خود در محوطه ریلی، جهت برداشتن آن از مسئولان ایستگاه کمک بخواهید.

دلایل خودداری از دویدن روی پله های برقی مترو

اين پله ها براي حمل مسافر ساكن طراحي شده اند و دويدن بر روي آن ها فشار قابل توجهي به آن ها مي آورد.در حالت ايستاده تنها وزن شما را تحمل می کند، حالا اگر روی پله ای که بالا می رود به آرامی شروع به دویدن کنید باید به بدنتان سرعتی بدهید که از پله جدا شود و روی پله بعدی فرود بیاید. با فرض های منطقی (30 سانتی متر ارتفاع پله و 2 ثانیه زمان تماس پا با پله) این کار به سرعت اولیه 2/5 متر بر ثانیه و شتاب 12/5 متر بر مجذور ثانیه نیاز دارد برای غلبه بر وزن و تامین این شتاب پای شما پله را با نیروی 5/22 برابر وزن شما به عقب می راند و این عدد در سرعت های بالاتر می تواند به 3 یا 4 برابر وزن شما برسد. این نیرو و مهم تر از آن ضربه ناگهانی ناشی از آن به اجزای مکانیکی دستگاه آسیب رسانده و عمر مفید آن را به شدت کاهش می دهد.

چرا از یک كارت بلیت مبلغ دار در یک زمان نمی توان برای چند نفر استفاده کرد ؟

با توجه به سیاست هاي شهرداري شیراز مبني بر ناحيه اي بودن كرايه سفر براي استفاده كنندگان از كارت بليت هاي مبلغ دار، لازم است هر مسافر جهت تعيين مسافت طی شده، يك بار هنگام ورود و يك بار هنگام خروج از ايستگاه، كارت بليت خود را به دستگاههاي اعتبار سنج ارائه نمايد. لذا استفاده از يك بليت براي دو مسافر، باعث ايجاد اختلال در ثبت ورود و خروج مسافرين در كارت و عدم امكان محاسبه كرايه مي گردد.

چرا اغلب متصدیان، هنگام فروش بلیت به شهروندان توصیه می کنند تا به جای بلیت تک سفره ، كارت بليت تهیه نمایند ؟

با توجه به سیاست کلان شرکت بهره برداری متروی شیراز و حومه مبنی بر مشتری مداری، پرسنل فروش همواره سعی دارند تا مسافران را با بهترین نوع بلیت آشنا نموده و با توجه به مناسب بودن قیمت كارت بليت هاي مبلغ دار در مقایسه با بلیت تک سفره و همچنین جلوگیری از هدر رفتن وقت مسافران در صف انتظار خرید بلیت و مشکل پول خرد، این توصیه ها صورت می گیرد.