رئیس سازمان حمل و نقل ریلی: مترو یک ابر پروژه است.

امیر یقطین رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز در گفتگو با خبرنگار سبحان با بیان اینکه مترو یک ابر پروژه است گفت:
برنامه ریزی برای بهره برداری از فاز نخست خط 2 با مسافر گیری درسال 1402 در دستور کار است.
مهندس یقطین درباره جزئیات خط دو مترو اینکه ایستگاه شکوفه اولین ایستگاه خط دوم مترو در شهرک میانرود است افزود: این ایستگاه بصورت رو زمینی است و بر عکس ایستگاه های دیگر ورودی و سالن فروش بلیط در طبقه فوقانی است اما محل عبور قطار در سطح زمین قرار دارد.
 یقطین با بیان اینکه مسافر گیری این ایستگاه در فاز نخست بهره برداری از خط 2 مترو در برنامه نیست تصریح کرد: تکمیل این ایستگاه با توجه به هزینه های زیاد زمان بر است و با تزریق بودجه اقدام به تکمیل آن خواهیم کرد.
 نامگذاری ایستگاه قهرمانان دومین ایستگاه خط دو مترو به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی ورزشگاه پارس موضوعی است که رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری به آن اشاره و تصریح می کند با بهره برداری کامل این ورزشگاه و ساکنان شهرک میانرود و شهرک سامان و شهرک های اطراف با حجم زیادی از مسافر روبرو خواهیم بود که بهره برداری از این ایستگاه تاثیر زیادی در جابجایی مسافران خواهد داشت .
 به گفته یقطین پیشرفت فیزیکی این ایستگاه 78 درصد است و قابلیت مسافرگیری دارد و به تدریج با تکمیل کلیه دروازه ها و تاسیسات ویژه درصد پیشرفت به 100 خواهد رسید.
 تکمیل سازه ایستگاه عادل آباد به عنوان سومین ایستگاه خط دو مترو و برگشت تردد خیابان به حالت نرمال موضوع دیگری است که رئیس سازمان حمل و نقل ریلی درباره جزئیات این ایستگاه به آن می پردازد و می گوید این ایستگاه دارای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی است، معماری و تجهیزات ۳۰ درصد عملیات را به خود اختصاص می دهد و امکان قرار گرفتن این ایستگاه با تکمیل معماری برای مسافر گیری در فاز نخست وجود دارد.
ایستگاه دولت چهارمین ایستگاه خط دو مترو است که با قرار گرفتن در ابتدای بلوار دولت و پیشرفت فیزیکی ۶۴ درصد در حال تکمیل سایر بخش ها است به گفته یقطین، قطار از این ایستگاه بدون مسافر گیری عبور می کند و توقف در فاز نخست در این ایستگاه در سال 1402 در برنامه ریزی نیست.
 یقطین ادامه می دهد ایستگاه چهار راه زندان واقع در بوستان هاشمی که هم اکنون به نام ایستگاه رحمت از آن نامبرده می شود حدود 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و سازه آن تمام شده است اما عملیات معماری تاسیسات باقی می ماند و در مرحله بهره برداری در سال 1402 قرار نمی گیرد.
 رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز درباره ایستگاه امیرکبیر نیز می‌گوید این ایستگاه نزدیک به 74 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تامین گالری ورودی این ایستگاه در آینده بخشی از ساختمان شهرداری منطقه ۴ برای این منظور در نظر گرفته می شود اما با یک دروازه وارد مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
 به گفته یقطین تزریق مالی مهمترین فاکتور برای پیشرفت فیزیکی و تکمیل ایستگاه های خط دو مترو است، وی معتقد است با تزریق مالی می توانیم در اسرع وقت تمام گالری ها ورودی ایستگاه ها را تکمیل کنیم تزریق مالی که در کنار بودجه در نظر گرفته شده نیازمند جذب سهم اوراق مشارکت و همکاری دولت دراین زمینه است تا مطابق برنامه زمابندی به تعهدات خود در بهره برداری مترو گام برداریم.
800 میلیارد تومان سهم اوراق مشارکت در بودجه ۱۴۰۱ شهرداری  موضوع دیگری است که رئیس سازمان حمل و نقل ریلی در ادامه گفتگو به آن می پردازد و می گوید بعد از ایستگاه امیر کبیر در خط 2 ایستگاه باسکول نادر در ابتدای بلوار استقلال قرار دارد و دارای پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصدی است و  در مدار نخست بهره‌برداری و مسافر گیری قرار نمی گیرد.
 تکمیل مدهای حمل و نقل از جمله ناوگان اتوبوس درمجاورت ایستگاه استقلال ویژگی است که  یقطین درباره این ایستگاه به آن می پردازد.
یقطین در مورد ایستگاه امام حسین (ع) نیز ادامه می دهد این یک ایستگاه تقاطعی است و جز اهداف مسافر گیری خط 2 مترو در فاز نخست است و چندین سازه در این ایستگاه با هم ترکیب شده است که باعث شده این ایستگاه در کشور به دلیل نوع سازه منحصر به فرد و خاص باشد.
 او درباره گالری های دسترسی به این ایستگاه ادامه می دهد در حال حاضر یک دروازه در مقابل استانداری و یک دروازه در مجاورت دفتر نمایده ولی فقیه قرار دارد و به زودی یک دروازه ورودی در مجاورت ساختمان ارتش و در فاز بعدی دروازه دیگر در خیابان مشیر فاطمی ابتدای خیابان اردیبهشت نیز احداث می گردد.
 پیشرفت فیزیکی 65 درصدی ایستگاه امام حسین(ع) و قرار گرفتن در مرحله معماری و تاسیسات موضوع دیگری است که یقطین درباره این ایستگاه به آن می پردازد.
 اما ایستگاه آزادی با پیشرفت حدود 25 درصد واقع در بوستان آزادی که در مسیر خط 2 قرار دارد دیگر جزئیات خط 2 است که رئیس سازمان حمل و نقلی ریلی شهرداری شیراز ادامه می دهد این مسیر تا کلبه سعدی تعریف شده است اما اجرای مسیراز بوستان آزادی منوط به تهیه طرح جامع حمل و نقل ترافیک است چرا که در این مسیر پیش از این تراموا تعریف شده است.
 یقطین که پیش از ریاست سازمان مهم حمل و نقل ریلی در این سازمان دارای مسولیت بوده است از اصلاح طرح اولیه جانمایی ایستگاه و ساخت تونل مترو در بوستان آزادی و جلوگیری از قطع درختان خبر می دهد و می گوید.
با اصلاح طرح و با هدف حفظ درختان، ایستگاه در پلکان ورودی و بخشی در زیر خیابان احداث شده است.
یقطین درباره تامین واگن ها خط دو مترو و اینکه یک رام قطار دارای 5 واگن است تصریح می کند هر واگن یک میلیون یورو است که تامین یک رام قطار بالغ بر ۵ میلیون یورو هزینه دربر دارد که باعث می شود تهیه ناوگان گران باشد و در این زمینه نیازمند همراهی دولت برای تامین واگن هستیم.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز  معقتد است برای بهره برداری خط دو مترو در فاز نخست و شرایط مطلوب و استاندارد نیازمند حداقل 7 رام قطار هستیم.
یقطین درباره هزینه ساخت و بهره برداری هر یک کیلومتر مسیر مترو می گوید ساخت هر یک کیلومتر مترو هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز درباره خط سه مترو ادامه می دهد:
خط سه مهمترین خط مترو شیراز است و بیشترین حجم مسافر در این خط خواهد بود و سال 1400 عملیات کار در ابتدای میدان معالی آباد شروع شده است و سازمان عمران شهرداری کار را آغاز نموده است.
ساخت خط سه بصورت زیر زمینی و تعریف ۸ایستگاه موضوع دیگری است که او به آن اشاره می کند.
او درباره سایر خطوط تعریف شده مترو برای کلان شهر شیراز می گوید  اجرای خطوط براساس طرح جامع حمل و نقل ترافیک قابل اجرا است و در افق ده ساله ما قطعا تکمیل فاز 2 خط 2 ، خط سه و‌۴راخواهیم داشت.
 عبور خط 4 مترو از کنار حرم مطهر شاهچراغ (ع) و سید علا الدین حسین (ع) و آغاز عملیات آن طبق برنامه ریزی از سال آینده خبری است که یقطین به آن می پردازد و خاطر نشان می کند این خط از بلوار رازی در مجاورت ایستگاه شماره ۶ خط یک شروع می‌شود و به بلوار سیبویه ،داروزه کازرون و درنهایت به میدان احسان ختم می شود.
 رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری درباره ویژگی اولین ایستگاه خط 2مترو ابراز می کند معماری ایستگاه قهرمانان با اسم ورزشکاران ملی و نمادی از رشته های ورزشی مختلف طراحی شده است.
رئیس سازمان حمل و نقل ریلی: مترو یک ابر پروژه است. – سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز
لینک کوتاه مطلب : https://shirazmetro.ir/?p=23667

QR: رئیس سازمان حمل و نقل ریلی: مترو یک ابر پروژه است.