مدیرعامل سازمان قطار شهری شیراز و حومه:
احداث خط دو قطار شهری شیراز در قالب تهاتر با قرار گاه خاتم الاانبیا “ص” انجام می شود
مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: مدت اجرای کل خط دوم قطار شهری شیراز به شرط تامین اعتبارات لازم هفت سال پیش بینی شده است .
به گزارش روابط عمومی سازمان قطار شهری شیراز، مهندس اسدالله حاج زمانی در حاشیه بازدید ۳ ساعته اعضای شورای اسلامی شهر شیراز از مراحل اجرایی خط دو قطار شهری درشفت ایستگاه قهرمانان اعلام کرد: عملیات اجرایی این خط توسط قرار گاه خاتم الانیبا “ص” وگروه سپاسد از شفت قهرمانان واقع در میانرود آغاز شده است و هم اکنون دستگاه شمع کوب بعلاوه سایر دستگاهها ی مخصوص مشغول حفاری شفت ورودی دستگاه حفار مکانیزه بوده وهمزمان دستگاه حفار مکانیزه در حال اورهال است. ایشان تاکید کردند: امید واریم درشش ماه آینده که زمان پیش بینی شده پیمانکار است دستگاه حفار مکانیزه TBM را مونتاژ ودرون شفت ایستگاه قهرمانان قرار دهیم.
وی اذعان داشت : منابع اعتباری شروع عملیات اجرای خط دوم منابعی است که ارتباطی با منابع خط یک ندارد . دراین روش بصورت تهاتری اقدام می شود به این صورت که شهرداری در مقابل کارکرد قرار گاه خاتم الاانبیا”ص” که پیمانکار خط دو قطار شهری است زمین ، تراکم ، عوارض ویا پتانسیل های اقتصادی که مصوبه شورای شهر است را به این قرار گاه واگذار می کند که منابع مالی پروژه تامین شود و سهم ۵۰ درصدی شهرداری در خط دوم نیز به این صورت محقق گردد .
مدیر عامل سازمان قطار شهری شیراز گفت: مدت اجرا برای کل خط دو ۷ سال پیش بینی شده است که قرار داد سیویل خط ۲ با قرارگاه خاتم الانبیا “ص” و برای مدت ۵ سال منعقد شده است. به گفته این مسوول، اگر منابع مالی پیش بینی شده تحقق یابد این زمان قابل اجرا بوده ودر مدت زمان آن تردیدی وجود ندارد. همچنین برای بدست آوردن اعتبارات لازم از پتانسیل های اقتصادی مسیرخط دواستفاده خواهیم کرد. وی با اشاره به تعامل مثبت با اعضای شورای شهر یادآورشد: شورای شهر شیراز مصوب کرده بود تا بحث فاینانس خط دو را با چند شرکت مختلف از جمله یک شرکت اوکراینی و یک شرکت چینی پیگیری کنیم که با آنها وارد مذاکره شدیم .
همچنین به منظور تقویت وپیگیری لازم امورمربوط به تامین منابع مالی ، یک شرکت چینی روز شنبه ۲۸ دی وارد شیراز خواهد شد تا درجلسه ایی با شهردارشیراز بحث فاینانس خط دوقطار شهری شیراز را با عنایت به خط اعتباری ایران در چین مورد توجه ویژه قرار دهند. حاج زمانی اذعان کرد: اگر این جلسه به نتایج مطلوب برسد نگرانی از بابت منابع مالی خط دو نخواهیم داشت ودر مدت ۷ سال شاهد اجرا وتجهیز آن خواهیم بود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری شیرازبا بیان این مطلب که ترخیص تمامی واگن های قطار شهری نیاز مند ۲۰ میلیارد تومان اعتبار است افزود: به دنبال تأمین منابع مالی هستیم که بتوانیم قبل از پایان سال ۱۳۹۲ واگن های مربوطه را از گمرگ ترخیص نماییم وپس از طی مراحل آزمایشی، فاز اول خط یک را به بهره برداری برسانیم .
به گفته ایشان، هم اکنون ده واگن در بندر عباس است . ده واگن دیگر هم خریداری شده که ۵ واگن آن از کشور چین حمل شده و در حال رسیدن به بندر عباس است و پنچ واگن دیگردرکشور مبدا در انتظار کشتی برای حمل به ایران می باشند .
وی گفت: برای این ترخیص شامل هزینه های گمرکی و واگن ها نیازمند ۲۰میلیارد تومان اعتبار می باشیم که ۸ میلیارد تومان اعلام شده نیزدر قالب همین ۲۰ میلیارد تومان قرار دارد وشامل اختلاف ارز مرجع با نرخ ارز مبادله ای است .این اختلاف ارزی ازسوی استاندارفارس و شهردارشیراز در حال پیگیری است .
حاجی زمانی در خاتمه افزود: تمام تلاش ما درراستای تحقق منابع مالی است واگر اعتبارات لازم تامین شود تا دوماه آینده واگن ها درشیراز خواهند بود وپس ازتست های سرد وگرم شاهد بهره براری از ۱۰و نیم کیلومتر خط یک فاز یک از میدان احسان تا نمازی خواهیم بود .