مهندس جلیل درودچی معاون ناوگان و تجهیزات سازمان قطار شهری شیراز گفت : با خاتمه مراحل تست سرد وگرم شبکه برق بالاسری، آمادگی بهره برداری کامل از این پروژه در حد فاصل ایستگاه احسان تا ایستگاه نمازی وجود دارد .
وی افزود: برق مورد نیاز به منظور حرکت واگن های فاز یک متروی شیراز، بصورت تضمینی تامین وبا توجه به اتصال سه منبع تقویتی امکان قطعی در آن وجود ندارد که این خود تضمینی برای خدمت رسانی بی وقفه مترو به مردم می باشد.
مهندس درودچی خاطر نشان کرد: برق مورد نیاز این خط با ولتاژ۲۰ کیلو ولت از سه منبع پست برق معالی آباد ، پست “جی .آی . اس ” میدان نمازی و پست توربین تامین می گردد .
مهندس درودچی با اشاره به این مطلب که با اتصال برق ۲۳۰ کیلو ولت شبکه سراسری امکان قطع برق در خطوط خدمات رسانی مترو وجود ندارد گفت :تنها حادثه ایی پیش بینی نشده وغیر مترقبه در شبکه سراسری کشورقادراست ارتباط برق رسانی به خطوط متروی شیراز را قطع نماید.
وی افزود: در حالت عادی و تغذیه از شبکه ۲۳۰ کیلو ولت وتبدیل آن به برق ۲۰ کیلو ولت، همواره از یک شبکه پایدار برای سیستم مترو شیراز برخوردار هستیم .
این مسوول خاطر نشان کرد: مسیر تامین برق در کل خطوط مترو ۲ مسیر ۲۰ کیلو ولت وبصورت مستقل است . یک مسیر تبدیل برق ۲۰ کیلو ولت به ۱۵۰۰ولت “دی.سی ” برای حرکت قطار وتامین نیروی کششی آن ومسیر دوم تبدیل ولتاژ ۲۰ کیلو ولت به ۴۰۰ ولت برای مصارف عمومی شامل آسانسورها وپله های برقی ، روشنایی وتهویه قرار گرفته است.
وی گفت : ولتاژ مورد نیاز برای حرکت واگنها معمولا از طریق ریل سوم و یا شبکه بالا سری وارد خطوط ریلی می شود و مورد استفاده قرار می گیرد. بطور مثال در متروی شیراز از برق بالاسری و در متروی تهران از ریل سوم برای حرکت واگن ها استفاده شده است . شبکه برق بالا سری برای ۵/۱۰ کیلومتر فاز یک ، از ایستگاه احسان تا ایستگاه نمازی تجهیز ، تکمیل وقابل بهره برداری گردیده است.