امام جمعه محترم شیراز: ایستگاه متروی وکیل الرعایا نمود هنر شیراز و شیرازی‌ها است

نماینده، ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در بازدید از ایستگاه متروی وکیل الرعایا، گفت: در این ایستگاه هرچه می‌بینیم در درجه اول نمود کار طراحان و سازندگان است، در درجه دوم نمود کار مدیریت مترو هست، در درجه سوم نمود کار مدیریت شهرداری است و نهایتا نمود هنر شیراز و شیرازی‌ها است و امروز هنر شیراز در این ایستگاه جلوه کرده است و تا آخر این جلوه خواهد ماند.

او اظهار کرد: انسان وقتی در ایستگاه منتظر مترو هست حسی به او دست می‌دهد که حس متفاوتی است. اینجا دوباره خود را به عنوان ایرانی و شیرازی پیدا می‌کنیم و می‌توانیم یک احساس ناب فرهنگی و پیام‌های اصیل اسلامی و ایرانی را به مخاطب القا کنیم.

امام جمعه شیراز با حضور در جلسه شورای مدیران شهرداری شیراز تاکید کرد: امیدواریم بقیه ایستگاه‌ها نیز از حداقل‌هایی برخوردار باشند و برای سایر خطوط به فکر باشید. ما می‌خواهیم ایرانی مسلمان و شیرازی با همه ویژگی‌های خود باشیم که در این مجموعه‌ها جلوه می‌کند و مخاطبی که می‌آید بداند با چه تفکری مواجه است.

آیت الله دژکام با بیان اینکه معماری در عین اینکه ممکن است زیبا، با شکوه و باعظمت باشد چاره‌ای ندارد از اینکه ارزش‌ها و باور‌های سازندگان را در خود جلوه دهد، افزود: کار انسان جلوه وجود انسان است و سخن هر انسانی از درون و ذات او بیرون می‌آید.

او بیان کرد: سخن و کار ما جلوه وجود ما است و معمار، معماران و سازندگان خود را در کاری که ارائه می‌دهند جلوه می‌دهند چنان که خدای متعال در همه این عالم تجلی کرده است و این عالم کار خدا هست و جا‌هایی نیز کار بشر است و آنجایی که ما کاری ارائه می‌دهیم خود را به نمایش می‌گذاریم.

امام جمعه شیراز ضمن اشاره به اینکه قرآن در مورد ساختمان و بنا بسیار سخن گفته است، خاطرنشان کرد: خانه کعبه جلوه کار حضرت ابراهیم است و با اینکه چند هزار سال از ساخت آن گذشته است و قرآن کریم می‌فرماید "وَإِذْ یَرْفَعُ إِبْرَاهِیمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَإِسْمَاعِیلُ". این دو نفر خود را نشان دادند و خانه توحید ساختند. یا در آیه دیگری می‌فرماید "وَ تَنحِتُون‌َ مِن‌َ الجِبال‌ِ بُیُوتاً فارِهِین‌َ"، از دل سنگ خانه‌های با شکوهی بیرون می‌آورد و هنوز آثار آن باقی است.

نماینده، ولی فقیه در استان فارس اضافه کرد: نکته‌ای در اینجا مطرح است که، چون فرهنگ ما در این بنا‌ها جلوه می‌کند ما باید در مسابقه بین تمدن‌ها مراقب باشیم که چه کاری انجام می‌دهیم و چه بنایی برای زیست مردم آماده می‌کنیم؟ جناب شهردار گفتند در ساخت و ساز استاندارد‌هایی وجود دارد که به کار تحمیل می‌شود، اما ببینید خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید " أَتَبْنُونَ بِکُلِّ رِیعٍ آیَةً تَعْبَثُونَ"، آیا بنا می‌کنید به هر سرزمین مرتفع عمارت و کاخ برای آنکه به بازی عالم سرگرم شوید (و از یاد خدا غافل مانید).

آیت الله دژکام با حضور در جلسه شورای مدیران شهرداری شیراز افزود: از گذشته و در تمدن‌های مختلف برخی چیز‌ها را می‌ساختند که نشانه بود، اما وقتی نگاه به فرهنگ این نشانه‌ها میکردید متوجه می‌شدید که آن‌ها بیهوده و عبث بودند و برخی از معماری ها، نمود فلسفه پوچی بود. از طرفی نمود فلسفه صدرایی را ببینید. ما و شما نماینده این فلسفه متعالی هستیم که پایگاه آن شیراز بوده است و انسان در این فضا که جلوه می‌کند تمام باورهایش را نشان می‌دهد.

امام جمعه شیراز خطاب به مدیران شهرداری گفت: باید مراقب باشید که نماینده چه تفکر و فلسفه‌ای هستید که هم در این دنیا جلوه می‌کند و هم در روز قیامت جلوه خواهد کرد. همان طور که خداوند فرموده است" فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْرًا یَرَهُ"، کار شما در قیامت نیز جلوه خواهد کرد. پس مراقب باشید که معماری و شهرسازی و کاری که انجام می‌دهید متناسب با فلسفه و هدف متعالی که داریم باشد.

نماینده، ولی فقیه در فارس افزود: در بعضی از جلساتی که خدمت دوستان مهندس، معمار و طراح بوده ام مکرر عرض کردم که ببینید کار شما جلوه کدام تفکر است؟ هر چه زیباتر جلوه دهید جاذبه اش برای مردم بیشتر می‌شود. در بین مردم چند نفر کتاب ملاصدرا را خوانده یا اصلا دیده اند؟ ولی نمود تفکر ملاصدرا در معماری را در بازار وکیل، مدرسه خان و از این به بعد در ایستگاه متروه وکیل الرعایا می‌بینند. ما می‌خواهیم بگوییم که نماینده این نوع تفکر در عالم هستیم و کار ما با این تفکر سازگار است.

آیت الله دژکام خاطرنشان کرد: چشم ما به مجموعه‌ای بسیار ارزشمند از نظر هنر معماری معاصر، اما ریشه دار در گذشته ارزشمندمان روشن شد، چون در کار جلوه‌های جدیدی را نیز مشاهده می‌کنیم و امیدواریم این کار را تکرار کرده و رشد دهیم و در آینده نزدیک همان طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند ما شاهد تمدن نوین اسلامی باشیم. موضوع دیگری را نیز باید مدنظر خود قرار دهید و مجموعه مترو از این جهت می‌تواند مهم باشد. این ایستگاه در مکانی ساخته شده است که به نوعی بافت قدیم شیراز است و عدالت در همین جا‌ها خود را نشان می‌دهد.

او با بیان اینکه امروزه منطقه بافت قدیم و تاریخی شیراز فریاد عدالت می‌زند، گفت: همه شهرداری شیراز و سایر نواحی باید به کمک شهردار این منطقه بیایند. شیراز قدیم در اصل همین منطقه بوده است و بقیه مناطق، توسعه شهر است، اما امروز وقتی وارد این قسمت می‌شویم رنج را حس می‌کنیم. در برخی نقاط مانند سنگ سیاه یا محله لب آب جا دارد که انسان گریه کند. مردم توقع دارند که در این مکان‌ها عدالت نمود پیدا کند.

امام جمعه شیراز اظهار کرد: به مسئول مترو عرض میکنم که اگر می‌خواهید ۴۰۰ هکتار را به عنوان بافت تاریخی شیراز حفظ کنید باید به فکر باشید. به این مناطق به دلیل شرایط میراث و بافت نمی‌شود دست گذاشت پس باید از زیر زمین حرکت کنیم. از دوستان خواهش دارم که در طراحی خط‌های بعدی مترو به فکر این باشند که دسترسی را برای مردمی که در این منطقه تاریخی و قدیمی زندگی می‌کنند آسان کنند، چون از بالا محدودیت‌هایی داریم، ولی می‌شود ایستگاه‌هایی برای آن‌ها قرار دهیم تا بتوان دسترسی و عبور و مرور مردم را آسان کنیم و ترکیب شهر نیز خراب نشود. این کار را به صورت ویژه مدنظر قرار دهید.

نماینده، ولی فقیه در فارس افزود: طرح‌هایی وجود دارد که زندگی را به این بافت برگردانیم. مطمئنا ما باید در ابتدا امکان رفت و آمد و عبور ومرور را تسهیل کنیم وگرنه به هدفی که داریم نخواهیم رسید.

آیت الله دژکام با اشاره به اهمیت باغ‌های قصردشت گفت: حفظ باغ‌های شهر به خصوص باغ‌های قصردشت مهم است و اگر راه حفظ آن‌ها را ندانیم باغ خشک می‌شود و امروز خشک شدن و از بین رفتن باغات شیراز، یک دغدغه بسیار جدی برای بنده است. شیراز از قدیم شهر باغ بوده است و باید باغ‌ها را حفظ کرد. شیراز در اطرافش باغ‌های بسیار زیبا بوده و شهر درون باغ بوده است. می‌خواهیم بافت و باغ‌ها را حفظ کنیم باید زحمت بکشیم و نبوغ به خرج دهیم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه شهرداری برای حل آسیب‌های اجتماعی زمینه و شرایط لازم را دارد، افزود: شهرداری باید خود را در این خصوص فعال‌تر کند و نتیجه زحمات بخش‌های مختلف را نمود دهد.

نماینده، ولی فقیه در فارس اظهار کرد: اگر به نقطه‌ای برسیم که شیراز را در جلوه گری که در تاریخ داشته استمرار دهیم ان شاالله نتایج بسیار خوبی از نظر آبادی و رونق زندگی مردم خواهیم گرفت و همه برای شما دعا خواهند کرد و این دعا‌ها برای خود و خانواده شما تاثیر نیک خواهد داشت.

امام جمعه محترم شیراز: ایستگاه متروی وکیل الرعایا نمود هنر شیراز و شیرازی‌ها است – سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز
لینک کوتاه مطلب : https://shirazmetro.ir/?p=17189

QR: امام جمعه محترم شیراز: ایستگاه متروی وکیل الرعایا نمود هنر شیراز و شیرازی‌ها است