اطلاعات خط ۲ متروی شیراز

line2-map-min

خط ۲ مترو از شهرک بهارستان در جنوب غربی شیراز آغاز شده و با عبور از بولوار عدالت ، میدان بسیج ، میدان امام حسین (ع) ،میدان آزادی، بولوار آزادی،میدان اطلسی،بولوار گلستان از نزدیکی آرامگاه حافظ و آرامگاه سعدی نیز می گذرد.

خط ۲ مترو با خطوط ۴،۱ و ۶ قطار شهری شیـراز به ترتیب در ایستگاه امام حسین (ع)، ایستگاه استقلال و ایستگاه رحمت تقاطع دارد .این خط عمدتاً به صورت زیرزمینی در حال احداث می باشد. خط ۲ حدود ۱۵/۱ کیلومتر طول داشته (۱۳۴۰۰متر به صورت زیر زمینی و ۱۷۰۰ متر به صورت همسطح ) و شامل دو مسیر تونلی مجزا، ۱۳ ایستگاه (۱۲ ایستگاه زیرزمینی و ۱ ایستگاه روزمینی ) ، مجموعه دپو و پارکینگ ( در منتهی الیه جنوب غربی مسیر ) و یک فضای محدود پارکینگ در انتهای شمال شرقی خط می باشد.

پروژه خط ۲ قطارشهری شیراز

 در راستای بهبود خدمات شهری و کاهش مشکلات ناشی از ترافیک در سطوح کلان‌شهرهای کشور، اجرای خطوط قطارشهری از اولویت‌های تعیین شده در سند چشم انداز می باشد. در این راستا اجرای خط دوم قطارشهری شیراز با هدف تأمین دسترسی سریع و ایمن بخشی از جمعیت شهر شیراز در دستور کار شهرداری قرار گرفت که پس از انجام مطالعات و طراحی اولیه، بخشی از عملیات طرح و ساخت خط ۲ از تاریخ ۲۷/۰۹/۹۲ شروع شد.

خط ۲ قطارشهری شیراز به طول تقریبی ۱۵ کیلومتر با تعداد ۱۳ ایستگاه از میدان شکوفه واقع در شهرک میانرود در جنوب غربی شیراز آغاز و پس از عبور از بلوار عدالت و میدان بسیج در امتداد خیابان انقلاب به سمت میدان امام حسین (ع) و آزادی و از آنجا در امتداد غرب به شرق شیراز پس از گذر از میدان اطلسی و حافظیه به میدان گلستان و فضیلت ختم خواهد شد، ظرفیت حمل مسافر در نظر گرفته شده برای این خط ۱۶۰۰۰ نفر ساعت است که با ۲۲ رام قطار ۵ واگن سرفاصله ۳ دقیقه‌ای برای اعزام قطارها در افق طرح در نظر گرفته شده است.

این پروژه در دو فاز قابل اجرا خواهد بود که فاز اول آن از میدان شکوفه تا میدان امام حسین (ع) به طول تقریبی ۱۱ کیلومتر با در نظر گرفتن ایستگاه‌های اصلی خط ۲ شامل ایستگاههای شکوفه و قهرمانان واقع در شهرک میانرود، ایستگاه های عادل آباد، دولت، رحمت، امیرکبیر در بلوار عدالت و ایستگاه های استقلال و امام حسین (ع) در خیابان انقلاب می باشد که با حضور وزیر کشور آقای دکتر وحیدی در تاریخ ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱ افتتاح گردید؛ در فاز دوم پروژه، ادامه مسیر به طول تقریبی ۴ کیلومتر از میدان آزادی تا فضیلت شامل ایستگاههای آزادی ، اطلسی، حافظیه و گلستان و فضیلت تکمیل خواهد شد.

مسیر ۱۱ کیلومتری فاز اول شامل دو تونل عمیق تک خطه هر کدام به طول تقریبی ۵/۷ کیلومتر و حدود ۲ کیلومتر مسیر روزمینی است، عملیات ساخت تونل‌های عمیق پس از سرویس و تعمیر دو دستگاه حفاری مکانیزه (TBM) و کارخانه تولید قطعات بتنی پیش ساخته که قبلاً جهت اجرای تونل‌های خط یک مورد استفاده قرار گرفته بود برای خط دو مورد استفاده قرار گرفته است.

به منظور توقف و سرویس سیستم ناوگان خط دو محوطه دپو و پارکینگ قطارها در ابتدای خط به مساحت ۱۳ هکتار در نظر گرفته شده است که شامل سالن و تجهیزات ویژه سرویس و تعمیر و شستشوی قطارها می باشد.

ایستگاه‌های خط ۲ در عمق متوسط ۱۷ متر از سطح زمین احداث می‌شوندکه در میان آنها ایستگاه امام حسین (ع) با عمق ۳۴ متری از سطح زمین به دلیل تقاطع با خط یک قطارشهری شیراز عمیق‌ترین ایستگاه است، ایستگاه‌های استقلال  نیز جزء ایستگاه‌ عمیق خط ۲ می باشد و به جز ایستگاه شکوفه که تنها ایستگاه روزمینی خط ۲ محسوب می‌شود سایر ایستگاه‌ها در دسته ایستگاه‌های نیمه عمیق با عمیق بین ۱۵ تا ۲۲ متر قرار می‌گیرند.