همزمان با بهره برداری قریب الوقوع از فاز یک متروی شیراز امکان استفاده از خدمات تلفن همراه با مشارکت سه شرکت ایرانسل ، همراه اول و رایتل در مسیر ایستگاه احسان تا ایستگاه نمازی فراهم خواهد شد .
مهندس درودچی معاون ناوگان و تجهیزات سازمان قطار شهری شیراز گفت : همزمان با بهره برداری قریب الوقوع از فاز یک متروی شیراز امکان استفاده از خدمات تلفن همراه با مشارکت سه شرکت ایرانسل ، همراه اول ورایتل در مسیر ایستگاه احسان تا ایستگاه نمازی فراهم خواهد شد. همچنین با نصب کابل مخصوص در سقف تونل ها امکان تماس بین اپراتور قطار وایستگاه ومرکز کنترل از طریق بی سیم فراهم گردیده است .
وی با مهم توصیف نمودن عملیات تأمین و نصب تجهیزات مترو در شیراز با توجه به ورود اولین سری قطارها متذکرشد : تجهیزات مترو شامل آسانسور ، پله های برقی ، سیستم تهویه ، سیستم سیگنالینگ ، سیستم برق بالاسری، سیستم مخابراتی ، سیستم رادیویی ، سیستم جمع آوری بلیط ، اعلام واطفای حریق ، پست های ” ال . پی . اس ” و پست های کشش، نصب و در حال تست و راه اندازی می باشد.
وی افزود: سیستم سیگنالینگ نقش مهمی در کنترل وحرکت قطار دارد. هم اکنون با بهره گیری از این سیستم در اتاق کنترل مرکزی فاز یک متروی شیرازامکان دنبال نمودن مسیرقطار برروی مانیتورها به صورت ۲۴ ساعته وجود دارد .
مهندس درودچی در ادامه با بیان این مطلب که سیستم های مخابراتی عامل حیاتی وتاثیر گذاری در امور مترو به شمارمی آید گفت: سیستم های مخابرای مانند زیرساخت شبکه، تلفن اضطراری ، ساعت مرکزی ، دوربین های مدار بسته ، سیستم صوتی ، سیستم های نمایشگر تا ۹۰درصد در فاز یک تامین، نصب وراه اندازی شده است .
معاون ناوگان و تجهیزات سازمان قطار شهری شیراز اذعان داشت: درتهران و مشهد یک سوم هزینه های بهره برداری وتعمیر ونگهداری از طریق اعتبارات دولتی ، یک سوم از طریق اعتبارات شهرداری ویک سوم از طریق فروش بلیط تامین می گردد که به منظور پائین نگه داشتن قیمت بلیط و ایجاد انگیزه برای مردم جهت استفاده از مترو که به دنبال آن عدم آلودگی هوا، صرفه جوئی در مصرف سوخت های فسیلی و مهمتر از همه کاهش ترافیک، این روش دنبال می گردد.
وی در خاتمه گفت : با توجه به انجام مراحل مقدماتی تست سرد وگرم رام اول قطار های متروی شیراز ، این زمان برای تست رام دوم و سوم قطارهای خریداری شده کاهش خواهد یافت. گفتنی است هر رام قطار شامل پنج واگن ۲۰ متری می باشد.